torsdag 2 april 2015

Ellens engelska eventyr, del 2

Innan jag kan berätta om mina nya galna upptåg i London måste jag börja med det absolut viktigaste för dagen. Grattis på födelsedagen Håkan Hellström! Din musik går just nu varm i mina hörlurar och kommer att göra så länge jag lever.
  Då så var det dags för mig att ta över. Idag skulle jag ha gjort min fjärde och sista dag för veckan på förskolan men har tyvärr drabbats av den irriterande och alltid opassande folksjukdomen förkylning. Efter en förfärlig gårdag med muskelvärk, halsont och yrsel mår jag idag betydligt bättre men ändå långt ifrån bra.
  De senaste två dygnen har jag ägnat åt sova eller vila ungefär 99% av tiden och börjar därför bli smått frustrerad över att endast se insidan av mitt sovrum och tänker ge mig ut i eftermiddag på en kort promenad fram och tillbaka till Sainsbury's, vilket är motsvarande ICA i Sverige.
  Men nu ska vi inte falla ned i bitterhetens djupa träsk utan istället vill jag berätta lite om hur en förskola kan se ut i Storbritannien.
  Med viss besvikelse över att barnen inte bar skoluniform anlände jag i tisdags till förskolan för min andra dag och fick uppdraget att vara med gruppen tweenies den dagen. Barnen på förskolan är uppdelade i tre grupper där de yngsta kallas toddlers och har en egen lokal medan tweenies och preschool delar en större lokal.
  Barnen i tweenies är mellan ungefär 1,5 år till 2,5 år gamla och dagarna för dem ser ganska lika ut som för svenska förskolebarn med den stora skillnaden att de blir bedömda.
  Som svensk hugger det lite i hjärtat när en tvååring får time out och måste sätta sig i "the corner" för att barnet inte satt ordentligt i samlingen men det heter ju att ta seden dit man kommer så jag fick bara svälja mina svenska normer och anpassa mig. Positiv och negativ förstärkning används väldigt mycket och lärarna pratar om barnen som mer eller mindre clever, även när barnen är med.
  Trots att jag är lite omtumlad av de första två dagarna i brittisk förskola tycker jag inte att allt är negativt. Istället finns det en hel del saker som svenska förskolor skulle kunna lära från Storbritannien.
  Jag blev väldigt förvånad när jag steg in på förskolan första dagen och möttes av chefens kontor precis innanför dörren. I hallen där barnen hänger sina kläder sitter också "the manager" för förskolan och träffar därför barnen, föräldrarna och personalen dagligen.
  En annan sak som var väldigt positivt överraskande för mig var att förskolan har en egen kock som lagar all mat från grunden med färska råvaror. Det är kanske inte så annorlunda för oss svenskar egentligen men som gammal Londonbo med tidigare erfarenhet av engelska skolor förväntade jag mig mackor på vitt bröd och en påse chips till lunch. Dessutom får barnen lagad mat även till mellanmål eller tea time som det heter här för det är ju trots allt Storbritannien. Jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv när jag fick veta att förskolan har tea time varje dag, som dock inte består av te på något sätt.
  I övrigt rullar livet i London på bra och jag hoppas att jag snart är frisk från den här jobbiga förkylningen. Jag kommer dock, med all sannolikhet, att bli påkörd vilket dag som helst eftersom jag glömmer varje gång jag går ut att bilarna kommer från vänster i det här landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar